Tanker om livet og verden...

Thursday, March 12, 2009

Offentlighed 1 - kodeord for en ny politik?

Jeg sidder og tænker på, om begrebet offentlighed måske er et af de nøglebegreber, der skal til for at få gang i en ny politisk tænkning, en forandring af det politiske liv, der kan være et væsentligt korrektiv til tingenes tilstand. Spørgsmålet er jo nemlig, om vi overhovedet har en offentlighed, og om målet for en reformativ politisk bevægelse kunne bestå i skabelsen af en ny offentlighed - altså offentlighed som et målcentrum og de konkrete politiske veje dertil opfattet som skabelsen af de levevilkår, under hvilke en offentlighed kan leve. I en vis grad kunne et udfoldet begreb om offentlighed måske være lakmusprøve på, om konkrete politiske tiltag af mange typer er sådanne, som skaber gode rammer for borgeren i et demokratisk samfund.

Det, der igen fik mig til at tænke på offentlighed som begreb, var debatten i Nyhedstimen om oppositionspolitikere, som har bedt DR og TV2 om at optælle politikernes taletid i medierne - man så en eller anden fra socialdemokraterne motivere opdraget med, at han var træt af at høre regeringspolitikeres beskyldninger om, at DR er biased i forhold til venstre side af det politiske spektrum. Optællingen viser så - vel ikke spor overraskende - at regeringspolitikere har ca. 20% mere taletid i medierne siden 2001, vistnok. Alt dette kan naturligvis ikke bruges til meget - for dels er tiden jo ikke mål for journalistisk kvalitet, og dels er det vel ikke underligt, at regeringspolitikere får mere taletid - eftersom det også oftere er dem, der skal stille op til at forsvare diverse indgreb. Men det, der egentligt var bemærkelsesværdigt ud over selve denne lidt for købmandsagtige interesse i antal minutter på en skærm (som også taler ned til vælgerne, læs: politik fungerer i borgernes modtagelse heraf ganske som reklamer - jo mere input (eksponering) desto mere output (vælgertilslutning)) - men altså, det der var det egentligt bemærkelsesværdige var Henriette Kjærs kritiske bemærkning om, at hvis man ikke havde eksponering nok, så kunne man (læs: Thorning) jo bare tage at formulere tilpas markante budskaber, så man fik mere plads i medierne. Tja, det er vel en fornuftig opfordring, eller er det? Min instinktive tanke var anderledes - nemlig at det sådan set er en opfordring, der er ødelæggende for demokratisk politik.

Sagen er jo, at medierne rent materielt er offentligheden i dagens virkelighed. Når jeg siger rent materielt, så er det fordi, at selve medierne som platform og rum for den offentlige samtale synes at have forvandlet vores fælles offentlighed til et kæmpe billboard, og politikerne til mere eller mindre dygtige, mere eller mindre magtfulde tekstforfattere og følelsesforførere, der retorisk og managementagtigt kæmper om pladsen på vores alle sammens billboard - projektionsskærm for vores idiosynkrasier, tilbøjeligheder, fordomme og - af og til - nøje afmålte mentale udfordringer.

Det er ikke mediernes skyld, for i medierne drøner en masse gæve journalister rundt, mens nogle faktisk prøver at etablere den offentlige, kritiske samtale om vitale emner. Men kampen er tabt på forhånd, fordi der er sket umærkelige ting med hele vores omgivende samfundsstruktur og dermed også med os selv og vores ømfindtlighed over for manipulation, som vel snart er vendt på hovedet: vi bliver sure og trætte i blikket, når vi ikke bliver manipuleret og henført; vi bliver utålmodige, når der er noget egentligt afgørende på færde i samtalen - afgørende for de vigtige ting i vore egne og andres liv.

Lad mig give et eksempel fra et nærdemokrati, jeg selv deltager i. Og det handler ikke om at hænge nogen ud - andet end i en vis forstand at hænge os alle ud - ud i en strakt arm for at se, hvordan det også står til med os i vores egenskab af samfundsmennesker. I mit ældste barns børnehave får vi ind imellem en avis skrevet af en næsten voksen dreng, der ind imellem kommer og hjælper til - den er skrevet med en fin ironi og dejlig humor - en rigtig overskudsagtig, ikke pligtig, særlingeagtig på den fede måde - ting. De fleste synes den er sjov og opløftende - men alligevel: proceduralt og 'for en god ordens skyld' bliver den læst igennem og stavefejl rettet mv. - ok - men her kommer så kontrasten - hvor der er kontrol med dette dybt menneskelige, spontane indslag til vores fælles liv, hvad går så omvendt lige igennem censuren og hen på alle børns plads til forældres opbyggelse? Et blad, der kalder sig 'Børnehavebogen' og er fyldt med reklamer fra medicinalfirmaer, for morgenmadsprodukter og for familiebiler - herimellem er der så strøget velmenende oplysninger om al fra sund mad til snothygiejne (side 25: "selv hvis der kommer lidt sukker på havregrynene, får barnet mindre sukker end i de færdiglavede produkter" vs. side 31 - reklame for Quakers Mini Fras: "Nu er det bevist. Det kan godt være sjovt at spise sundt").

Hvorfor får den lov at gå igennem? Ikke på grund af ond vilje, ikke på grund af sløseri - men simpelthen fordi vores ømfindtlighed for socialt teknisk manipulation i det offentlige rum er sløvet så meget, at vi end ikke kan skære i det blødeste franskbrød med den længere. Såkaldte eksperter ud i dagliglivets afvikling kan optræde side om side med reklamer, netop fordi det efterhånden er ét fedt: vi vil bare styres og rettes ind. Gennem intellektet eller gennem følelserne.

Måske kunne det være smukt, om et reformativt begreb om offentlighed kunne skabes i billedet af den engagerede, den ikke nødvendigvis målrettede deltagelse i vores fælles bedste - som for eksempel den nævnte humoristiske avis? Jeg ved det ikke, men måske kan det blive genstand for et senere indlæg - kig efter "offentlighed 2" :-)

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home